Kunstforeningen Vordingborg

Velkommen ForeningsNyt Udstillinger Indmeldelse Tilmeld til arrangement Persondata Kontakt
Vis tidligere udstillinger

Klik på billede for at se i større format.
Ønsker du et personbillede, eller et copyright-beskyttet billede slettet, ring til Peter Heinesen tlf. 2947 4001.

Cai Ulrich von Platen
Udstillingsperiode: 1. april til 5. maj 2022.

En lille introduktion til udstillingen
Udstillingens titel er det berømte flabede spørgsmal som tegnefilmsfiguren Snurre Snup stiller til jægeren Elmer Fjot, der i film efter fiim forgæves forsøger at få ram pa netop Snurre snup: "What's up, Doc?!!" Det er måske det væsentligste spørgsmal vi kan stille os selv, netop i denne tid. For hvad fanden er det egentlig vi har gang i? Selv med al den viden og den erfaring vi som menneskehed har indsamlet gennem tiden, står vi lige nu midt i helt uoverskuelige klima- og krigskatastrofer. Vi bliver bare ved med at modarbejde os selv! Det var denne stemning af at bevæge sig den forkerte retning, væk fra hinanden, ind i os selv, eller ud mod afgrunden, som satte tonen da jeg startede på malerierne til udstillingen her. Der er mørke og indelukkethed i mange af billederne. Menneskene på de 10 kultegninger er kapslet ind i beskyttelsesdragter, og lader sig enten opsluge af musik, computer eller dåseøl. På det store billede sidder en grøn mand fastklemt i en fabrikslignende dykkerdragt, helt uden kontakt til kvinden, der svævende forlader begravelseskælderen. Bogstablen kan vælte når som helst. Snurre Snup optræder også, iklædt en rustning, som dog ikke forhindrer globetrotteren i at stikke armen helt ind i maven på det forargede dyr. På tovtrækningsbilledet er fire mænd ved at trække livet ud af en femte. Udfører de diktatorens ordre, eller har de også mistet deres medfølelse? Den lille kattekilling kigger ængsteligt på skudhullerne i plankeværket, arkivskabet gemmer på det vi ikke må glemme. Sådan tog malerierne farve af den mørke tid. Heldigvis er det altid lystfuldt at arbejde sig frem til billeder af noget, der føles rigtigt og genkendeligt. God fornøjelse Cai Ulrich van Platen